6824 sayılı Bazı Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasi İle Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapilmasina Dair Kanun’un 5.maddesiyle Damga Vergisi Kanunu’nda değişiklik yapılarak resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri, resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri kapsamında yapı müteahhitleri ile alt yükleniciler arasında düzenlenen inşaat taahhüt sözleşmeleri, kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat işlerine ilişkin danışmanlık hizmet sözleşmeleri ve yapı denetimi hizmet sözleşmeleri damga vergisinde muaf hale getirildi.
Buna göre muafiyet 08.03.2017 tarihinden sonra akdedilen sözleşmeler için geçerli olacak. Ayrıca sadece resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri ile bu sözleşmeler kapmasında yapı müteahhitleri ile alt yükleniciler arasında düzenlenen inşaat taahhüt sözleşmeleri damga vergisine tabi olmayacak.
Kat karşılığı inşaat sözleşmeleri, aynı zamanda gayrimenkul satış vaadi içerdiğinden geçerli olması için Türk Borçlar Kanunu 237, Noterlik Kanunu 60, Tapu Kanunu 26.maddeleri gereğince noter nezdinde düzenlenmiş olması gerekiyor. Dolayısıyla noter nezdinde düzenlenmeyen kat karşılığı İnşaat sözleşmesi ve bu sözleşme uyarınca müteahhidin alt yüklenicilerle yaptığı sözleşmeler damga vergisinden muaf olmayacak.
Bilindiği üzere, 6306 sayılı Kanun gereğince kentsel dönüşüm uygulamaları kapsamında akdedilen kat karşılığı İnşaat sözleşmeleri damga vergisinden muaftı. Bu durum, uygulamada, tarafları riskli yapı tespitinden önce, haricen ön sözleşme yapmaya teşvik etmekte, noter nezdinde akdedilmeyen ön sözleşme geçersiz olduğundan, tarafların sözleşmeden cayması gibi durumlarla karşı karşıya kalmak mümkün olabilmekte idi.
Damga vergisinin kaldırılmış olması, 6306 sayılı kanun kapsamında riskli yapı tespitini beklemeye gerek olmaksızın noter sözleşmesi akdetmeye yönlendirebilecektir. Bununla beraber, bu durumda, yalnızca imza harcı ödenmesi gerekiyor.